Bez nafty. Podporujeme přechod na alternativní paliva

IVECO přepisuje historii na 67. ročníku veletrhu užitkových vozidel (IAA), který v tomto segmentu platí za nejvýznamnější mezinárodní událost. Předvádí své kompletní portfolio užitkových vozidel s alternativním pohonem na svém 100% bezdieselovém stánku, který je v rámci veletrhu takovou nízkoemisní zónou. Dále ve spolupráci s průmyslovými experty, zákazníky a technickými partnery pořádá speciální besedu u kulatého stolu zaměřenou na „Energetický přechod směrem k udržitelné budoucnosti“ a workshopy, které jsou místem pro diskusi o energetickém přechodu a dalších relevantních tématech.

iveco-iaa2018-pressconference-1-3-

Průmysl prochází proměnou, upozornil Lahutte

Pierre Lahutte, prezident značky IVECO, poskytl na dnešní tiskové konferenci na stánku následující komentář: „IVECO je za celou historii veletrhu IAA prvním výrobcem, který nemá na stánku jediný dieselový motor – ani ve vozidlech, ani na karoseriích. Přepravní průmysl prochází proměnou. Tlak na dieselová řešení se stupňuje a energetický přechod nabírá na obrátkách. Na našem stánku chceme ukázat, že portfolio vozidel IVECO na elektřinu, CNG a LNG je v prodeji už dnes a že poskytuje životaschopnou alternativu k dieselovým verzím ve všech aplikacích – od městské, nízkoenergetické, intenzivní přepravy lidí s přidanouhodnotou až po těžkotonážnídálkovou přepravu. Zemní plyn navíc přináší možnost plynulého přechodu na biomethan a obnovitelnou energii. To vede k nulovým emisím a otevírají se dvířka k cirkulárně-ekonomickému přístupu, v rámci kterého je možné dosáhnout i negativních emisí a sekvestrace uhlíku.“

K dekarbonizaci vede celá paleta paliv

Na stánku ani na tiskových konferencích nesmí samozřejmě chybět globální dodavatel energie, společnost Shell, která s námi sdílí přesvědčení, že k dekarbonizaci přepravního segmentu je zapotřebí celá paleta paliv a technologií. Společnost Shell ve spolupráci s námi propaguje rozvoj sítě nabíjecích a plynových čerpacích stanic v Německu a na stánku vystavuje plnicí stanici pro CNG/LNG a stanici pro dobíjení baterií.

Představujeme řešení udržitelné přepravy s pohony, které splňují požadavky různých aplikací

Společnost přikládá elektrickému pohonu velkou váhu, především v oblasti přepravy osob s vysokou přidanou hodnotou, a zejména pak u nízkorychlostních, nízkoenergetických, intenzivních aplikací v centrech měst, kde se dělají časté zastávky. Dalším klíčovým zdrojem energie je zemní plyn, který představuje vyspělé řešení pro udržitelnou osobní i nákladní dopravu. Společnost IVECO prostřednictvím vystavovaného materiálu a workshopů zdůrazňuje obrovskou výhodu zemního plynu pro životní prostředí, protože dokáže významně snížit emise většiny polutantů: 90 % pro NO2, 99 % pro pevné částice, 10 % pro CO2 u zemního plynu a s nástupem biomethanu to může být i závratných 95 %.

iveco-iaa2018-dailypetitforestier
U biomethanu je možné zohlednit cirkulárně-ekonomický přístup založený na výrobě energie z organického a zemědělského odpadu. Ta probíhá v centrech pro zpracování organického odpadu, kde se z podomního separovaného sběru, ekologického odpadu, odpadu z podnikových restauračních služeb a komunálního odpadu generuje zemní plyn a hnojivo. Tento přístup lze rozšířit o výrobu methanu na farmách založenou na biologickém trávení plodin a zemědělského odpadu. Plodiny při růstu absorbují CO2 , který zabudovávají do karbohydrátů, tím dochází k navázání uhlíku a do atmosféry se uvolňuje kyslík.
V zařízeních pro biologické trávení se zbytky plodin rozkládají anaerobním trávením, při kterém vzniká bioplyn. Ten se pak přečistí na biomethan, který se přepraví do plnicích stanic a odtud se následně čerpá do přepravních vozidel na zemní plyn. 
Během procesu navíc vzniká hmota bohatá na živiny sloužící jako kompostové hnojivo, čímž se živiny vrací do půdy, zvyšuje se obsah organických látek a z atmosféry se sekvestruje uhlík. Tento cirkulárně-ekonomický přístup není ale jen o snižování emisí CO2 díky vázání uhlíku do půdy, ale i o snižování obsahu CO2 v ovzduší a s ním spojeném uhlíkovém cyklu s negativní bilancí.

Návštěvníci stánku IVECO už teď vidí cirkulárně-ekonomický přístup v praxi

Mezi příklady patří město Lille, které brázdí flotila autobusů IVECO na CNG, do kterých se čerpá biomethan z komunálního odpadu; projekt společností Pot au Pin, Air Liquide a Carrefour, při kterém se používá biomethan ze zemědělského odpadu; a otevření světové největší bioplynky v Norsku, kterou má na svědomí společnost Biokraft. Svou přítomností na veletrhu chce IVECO prosazovat používání udržitelných technologií. Na stánku neprobíhá ale jen výstava vozidel a nejrůznější akce. Nachází se zde i speciální vzdělávací zóna s informačními panely a videoprojekcí, která se dotýká čtyř klíčových témat: „Plyn a bioplyn – řešení pro udržitelnou přepravu dnes i zítra“; „Náš příspěvek ke snížení emisí CO2 “; „Udržitelná řešení pro řízení vozového parku“ ve spolupráci s technologickým partnerem společností Michelin a „Celkové náklady na vlastnictví, efektivita a produktivita“. 

Iveco 19.09.2019 IAA 2018 Hannover

IVECO na veletrhu IAA: 100% bezdieselový stánek s 18 vozidly k demonstraci zcela udržitelného portfolia pro nejrůznější aplikace

Pokud jde o veřejnou dopravu v městských centrech, najdete na stánku řešení na elektřinu: minibus Daily Electric s nulovými emisemi z rodiny Daily Blue Power, který se stal „mezinárodní dodávkou roku 2018“ a který nabízí ideální řešení pro přepravu při typických aplikacích s požadavky na dojezd a časté zastávky; plně elektrický městský autobus Heuliez Bus GX ELEC s nejvyspělejší technologií baterií a novou generaci vozidla IVECO BUS Crealis In-Motion-Charging, který se zčásti napájí elektrickým nadzemním vedením, energií uloženou v palubní baterii a nabíjením za jízdy a který na evropském veletrhu mobility 2018 v Paříži získal titul „udržitelný autobus roku 2019“ v městské kategorii a cenu za inovace v kategorii přechodu na ekologické prostředí.

Pro příměstskou veřejnou dopravu se vystavuje řešení na CNG, IVECO BUS Crossway Low Entry Natural Power. Jedná se o udržitelný autobus roku 2018, který zaujme svým designem, protože má do střešního prostoru zabudované nádrže, a pyšní se autonomním dojezdem 600 km.
Pro městskou a příměstskou přepravu zboží vystavuje IVECO různé modely vozidla Daily Natural Power, které jsou také součástí rodiny Daily Blue Power – čtyři z nich obsahují převodovku Hi-Matic, která je exkluzivním prvkem této třídy. Daily Hi-Matic Natural Power je první lehké užitkové vozidlo na stlačený zemní plyn s třílitrovým motorem na CNG a osmistupňovou automatickou převodovkou

Daily Blue Power toho zastane hodně

U vystavovaných modelů je k vidění rozmanitá škála úkolů, které dokáže rodina Daily Blue Power se svým rozsáhlým portfoliem zastat: podvozek s kabinou opatřený chladírenskou nástavbou Lecapitaine pro půjčovnu vozů Le Petit Forestier, která je evropským lídrem v oblasti pronájmu chladírenských vozů; 7tunová kabina s podvozkem opatřená plošinou Junge s plachtovou nástavbou; kabina s podvozkem se sklápěcím návěsem Maxicargo a jeřábem pro Ville de Paris od společnosti Fassi; dodávka opatřená skříní pro hluboké zmrazení v designu limitované edice ke 40. výročí a dodávka uzpůsobená pro přepravu balíků dle společnosti Spier se zakázkovým designem z dílny Garage Italia Custom na počest výročí Daily.

Dvojčata EUROCARGO. Jedno na plyn, druhé s EURO VI (D)
V oblasti městské a regionální přepravy splňuje kombinované požadavky efektivní dálkové přepravy a rozvážek po městských centrech právě technologie CNG. IVECO představuje dvě vozidla Eurocargo, která jsou určena pro městské mise, a to ve verzi CNG i ve verzi, která s ročním předstihem splňuje požadavky emisních norem EURO VI (D). Jeden z vystavovaných modelů je opatřen třístranným sklápěčem značky Meiller.
Spolupráce s Johnston Engineering
Druhý vystavovaný model je výsledkem spolupráce společnosti IVECO a jednoho z technologických partnerů, v rámci které se řešily emise nákladního vozidla i karoserie: vůz je opatřený karoserií zametacího vozu od společnosti Johnston Engineering, která v sobě snoubí CNG motor nákladního vozidla s hydrostatickou převodovkou, což vede k rapidnímu snížení emisí ve srovnání s tradičním nákladním zametačem, u kterého obvykle bývá ještě druhý, méně regulovaný, či dokonce zcela neregulovaný, dieselový motor pro pohon zametacího zařízení. 

100% Stralis na zemní plyn

Společnost IVECO si dále se svým partnerem Carrier Transicold vysloužila prvenství v celém segmentu se zbrusu novou, 26tunovou, rigidní verzí Stralisu NP 400 hp opatřenou karoserií a technologií Carrier Supra ® CNG. Toto průlomové řešení je ze 100 % jednoduchý nákladní vůz na 100 % zemního plynu a 0 % nafty opatřený chladírenskou karoserií.
Na rozdíl od standardních nákladních vozů pro přepravu chlazeného zboží, které mívají dva dieselové motory – jeden pro pohon nákladního vozidla a druhý, mnohem méně regulovaný, k pohonu kompresoru chladicího zařízení – tento Stralis NP využívá pouze stlačený zemní plyn (CNG). O provoz vozidla i chladicího zařízení se starají motory na stechiometrické množství zemního plynu osazené třícestnými katalyzátory. Díky tomu jsou emise NO2   (–90 % ve srovnání s diesely) a pevných částic (–99 %) ultra nízké a nacházejí se hluboko pod předepsanými limity. Pokud jde o emise CO2 , redukce u biomethanu dosahuje závratných 95 %
Pro aplikace v oblasti dálkové přepravy zvolila společnost IVECO řešení v podobě LNG technologie. Tomuto segmentu dominuje Stralis NP, první nákladní vůz na zemní plyn na trhu určený pro dálkovou přepravu, a zvlášť pak Stralis NP 460, který se loni v prosinci stal ve Spojeném království nízkoemisním nákladním vozem roku. IVECO toto portfolio předvádí na kloubových i rigidních modelech, kam patří nákladní vozidla AD i nízké tahače.
Z tohoto segmentu je důležité zmínit i průmyslový primát, který je výsledkem významné partnerské spolupráce: unikátní 400 hp Stralis X-Way Natural Power opatřený elektrickou automíchačkou, která poskytuje 100% bezdieselové a bezropné řešení. Tento nákladní vůz jezdí na bioCNG a je opatřený hybridní dobíjecí automíchačkou Energya z dílny společnosti CIFA. O chod automíchače se stará elektromotor napájený lithiovou baterií. Nákladní vůz je navíc opatřen systémem rekuperace kinetické energie při zpomalování. 
Z modelů Stralisu NP jsou na stánku k vidění ještě první nákladní vůz 460 hp LNG pro aplikace zahrnující výměnu karoserií opatřený technologií SDG/Spier pro půjčovnu Fraikin; první tahač 6 x 2 LNG s autonomním dojezdem 750 km, tahač 4 x 2 LNG s autonomním dojezdem 1 600 km a nízký tahač ve verzi LNG s autonomním dojezdem 1 150 km.
Všechna vozidla vystavená na našem 100% bezdieselovém stánku / v nízkoemisní zóně jsou reálnou ukázkou toho, že IVECO spolu se svými partnery drží sliby a přichází s udržitelnou přepravou a jejími řešeními.